Obrazy namalowane muzyką
Album „Picture Music” przygotowywany był jeszcze pod koniec 1974 roku i ukończony na początku roku następnego. Płyta ukazała się w styczniu w 1975 roku, a wydaniem zajęła się niemiecka firma Brain i na winylowym nośniku zawierała dwie długie ponad dwudziestominutowe kompozycje. Tym razem Mistrz czarnobiałych klawiszy podczas nagrań użył EMS VCS 3 synthesizer, ARP Odyssey synthesizer, ARP 2600 synthesizer, Farfisa Professional Duo organ oraz świetnie grał na perkusji, co zresztą doskonale słychać i można podziwiać w pierwszym utworze zatytułowanym „Totem”. Perkusja doskonale wpisuje się w charakter suity. Sama struktura suity przepięknie i z rozmysłem ułożona, jakby z minuty na minutę osiągała więcej przestrzeni i dynamiki. Rytm naznaczony perkusyjnymi instrumentami nie zasłania muzyki, wydobywającej się niby w tle z syntezatorów i organów. Doskonale ułożone frazy dźwiękowe delikatnie nakładają się na siebie tworząc piękne muzyczne sekwencje. W suicie „Mental Door” mamy już do czynienia z jakby z powrotem do minimalistycznej muzyki okraszonej dronowym stylem .
280198488 411763650485810 8989396873234444789 n

Co prawda w porównaniu ze suitą „Totem” być może nie ma tutaj takiej dynamiki i rytmu przez cały czas trwania utworu, ale za to unosi się z pozoru leniwie niezwykła aura i cudownie wykreowana przez artystę nostalgiczna atmosfera. Muzyczny pejzaż namalowany przez Klausa Schulze snuje się i delikatnie owija nasze uszy, tworząc w naszej głowie przeróżne obrazy, być może filmy. Druga część suity wzbogacona o brzmienie perkusji nadaje utworowi bardziej progresywno-rockowy charakter i zdecydowanie przyśpiesza tempo, ale nie zmienia to ogólnego stylu kompozycji. Dźwiękowa przestrzeń, jaką osiągnął artysta na „Mental Door” jest zaprojektowana w sposób mistrzowski. Muzyka stworzona przez Klausa Schulze na „Picture Music” ponownie wytacza nowe kierunki w muzyce elektronicznej, nadając jej kolejny raz niezwykły nowy wymiar.