DSC09902

Genesis „Trespass” 1970
Kiedy chcielibyśmy porównać to co zespół Genesis zrobił na debiutanckiej płycie „From Genesis To Revelation” i na drugiej swoim wydawnictwie pt. „Trespess” niektórzy słuchacze doszliby do wniosku, że na obu wydaniach grają zupełnie inne zespoły. To prawda! Styl zespołu tylko w ciągu kilkunastu miesięcy niezwykle się zmienił, choć tak naprawdę trudno powiedzieć, że ta zmiana w przedstawianiu swojej muzyki nastąpiła z dnia na dzień. Żeby to zrozumieć musimy cofnąć się do roku 1969. Zawiedzenie i niemile rozczarowani przyjęciem swojej twórczości zawartej na pierwszej pycie muzycy Genesis rzucili się w wir pracy, polegającej na doskonaleniu swojego muzycznego warsztatu, komponowaniu nowego materiału i prezentowaniu go na koncertach. Co ciekawe, jak wspominają promotorzy i organizatorzy tamtych koncertów muzykom Genesis nigdy nie zależało za bardzo na pieniądzach za występy, bardziej interesowała ich możliwość zagrania dla publiczności swoich propozycji. Peter Gabriel, Mike Rutherford, Tony Banks, Anthony Philips i ówczesny perkusista John Silver, którego jeszcze we wrześniu 1969 roku zastąpił John Mayhew. Jednak jeszcze z Silverem w składzie zespół dokonał rejestracji swojego nowego materiału na taśmie demo, która była, jak się potem okazało wstępem do nowej płyty Genesis. Zrejestrowano cztery kompozycje, z których dwa White Mountain (ze wspaniałym tekstem fabularnym Gabriela) oraz „Dusk” (na demo jako „Family”) znalazły się na drugiej płycie Genesis. Jednak punktem kulminacyjnym dla rozwoju grupy dla powstania drugiej płyty, była sesja nagraniowa w radio BBC, co nie tylko wiązało się z możliwością nagrania materiału w sposób profesjonalny, ale także dotyczyło promocji muzyki Genesis w stacji radiowej. Jednak prawdziwy i niemal ostateczny kształt Trespass powstał podczas pobytu muzyków w posiadłości rodziców przyjaciela grupy Richarda Mac Phaila. Od listopada 1969 roku aż do kwietnia 1970 powstało mnóstwo materiału, który także już niebawem miał być wykorzystany na Trespass. Wcześniej jednak seria koncertów w Londynie w marcu 1970 roku zaowocowało najpierw zainteresowaniem szefa nowo powstałego wydawnictwa Charisma ( był nim Tony Stratton – Smith), a potem sesją nagraniową na przełomie czerwca i lipca. Efektem była płyta „Trespass”, która ukazała się na półkach sklepowych dokładnie 23 października 1970 roku. Muzyka zawarta na drugiej płycie zespołu  całkiem inna niż na zestawie 13 piosenek z 1969 roku. Tak, tam były piosenki, raczej krótkie utwory, które kilka z nich miało być przebojami. Teraz słuchacze otrzymali zestaw sześciu rozbudowanych, art. Rockowych i progresywnych kompozycji, znamionujących olbrzymi talent kompozytorki i w warstwie tekstowej, które to elementy progrckowej twórczości zespoły jeszcze miały się rozwinąć. Praca, a w zasadzie harówka i wiara we własne siły spowodowały, ze zespół wkroczył pewnie na nową drogę rockowej ścieżki. Trzeba także zwrócić uwagę na świetną okładkę – obraz, z nożem przecinającym grafikę zawartą na okładce. Być może nie był to jakiś specjalnie nowatorski pomysł, ale zwracał uwagę kupujących płytę, to na pewno. Okładkę zaprojektował Paul Whitehead, artysta plastyk związany przez lata z Charismą. Pierwsze wydanie winylowe Charismy, co niezwykle ważne jest dla kolekcjonerów ma czerwoną labelkę z tak zwanym pink scrollem (czyli różowy zwój). Oczywiście wydanie ma tak zwaną gatefoldową (czyli rozkładaną) okładkę z dołączoną kartą z tekstami. Oznaczenia katalogowe to CAS 1020 (na hamulcu – matrycy mamy jeszcze takie oznaczenia: na stronie  „A”: CAS 1020 A-2U 1 T,  a na stronie „B”: CAS 1020 A-2U 1 0. I wtedy mamy na pewno do czynienia z pełnowartościowym tak zwanym pierwszym pressem. Kolejne wydania na labelce maja umieszczone logo z tak zwanym „Szalonym Kapelusznikiem” i te wydanie już są mniej wartościowe pod względem kolekcjonerskim, ale nadal maj wielką wartość muzyczną, to pewne. Niedługo po ukazaniu się płyty John Mayhew nieakceptowany przez resztę grupy opuścił zespół (zastąpił go niebawem Phil Collins). Podobnie także uczynił Anthony Phillips, który nie znosił zbyt dobrze występów przed publicznością.

Genesis "Trespass"
Wydawca: Charisma, nr. katalogowy: CAS 1020
Wydanie winylowe/analogowe
Made In UK, rok: 1970
Art rock, prog rock
Utwory:
Side "A"
1. Looking For Someone     
2. White Mountain     
3. Visions Of Angels
Side "B"    
1 .Stagnation     
2 .Dusk     
3 .The Knife
Andrzej Kusy www.prowinylcd.com

 

DSC09902


DSC09903

 

DSC09904

 

DSC09905